خواب, دسته‌بندی نشده

3 مورد از عواملی که به داشتن خواب خوب کمک می کند را بدانید

خواب

افرادی که خواب کافی دارند در طول روز نیز کارایی بالاتری برای انجام فعالیت های خود دارند و همچنین این افراد شادتر خواهند بود. در هنگام خواب  مغز آرام تر فعالیت می کند. وقتی که خواب هستیم اطلاعات و مسائلی که در طول روز به مغز داده ایم پردازش می شود.

فواید خواب خوب براي بدن

در این مطلب قصد داریم که فواید داشتن خواب کافی برای بدن را شرح دهیم. داشتن خواب کافی برای سلامتی و کارکرد صحیح بدن ضروری است؛ اما امروزه با توجه به زندگی های شهری و تغییر سبک زندگی ها نیز کاهش یافته است.


تاثیر مثبت آن بر روی سیستم گردش خون، سیستم اعصاب، عملکرد مغز و سیستم ایمنی بدن غیر قابل انکار است. با کمبود خواب در بدن هورمون های استرس تولید  می شوند. با افزایش این هورمون ها ، استرس بدن افزایش می یابد. از این جهت توصیه می شود که روش هایی برای کنترل استرس یاد بگیرید و آنها را بکار بگیرید.


افرادی که خواب راحت دارند در طول روز نیز کارایی بالاتری برای انجام فعالیت های خود دارند و این افراد شادتر خواهند بود.  از فواید دیگر آن این است که ذهن و فکرتان نیز بهتر و دقیق تر کار می کند و شما تمرکز بالاتری برای انجام کارهای خود خواهید داشت. همچنین سرعت آنالیز بیشتری خواهید داشت و بهتر می توانید بر مسائل تمرکز و تسلط داشته باشید.


در هنگام خواب  مغز آرام تر فعالیت می کند و اطلاعات و مسائلی که در طول روز به مغز داده ایم پردازش می شود و خیلی از مسائل حل می شوند و عملکردمان بهتر می شود.

خواب

اثر آن بر سوخت و ساز بدن و وزن نیز بسیار مهم است. کمبود خواب سطح هورمون اشتها را کاهش می دهد و بر هورمون تحریک اشتها اثر گذاشته و آن را افزایش می دهد و این امر موجب خوردن بیشتر می شود.

 

به ورزشکاران حرفه ای توجه کنید، آنها به خواب خود اهمیت می دهند زیرا در خواب عضله سازی اتفاق می افتد و همچنین آسیب های وارد شده به بافت ها و سلول ها را ترمیم می شود.

 

و دیگر اینکه که باعث کاهش درد های مزمن در بدن می شود. پزشکان نیز استراحت کامل را برای بیماران توصیه می کنند و همچنین می توان به افزایش قدرت بدنی اشاره کرد.

 

بر سلامت قلب و عروق ، فشار خون ، هورمون ها نیز تاثیر گذار است.

بی خوابی می تواند باعث بروز علائمی مانند تحریک پذیری، کج خلقی، بی قراری، ناتوانی در تمرکز و مشکلات دیگری از این قبیل شود.

آشفتگی در خواب زمانی رخ می دهد که فرد توانایی خوابیدن  به طور منظم را از دست می دهد.  این اختلالات می تواند در اثر مشکلاتی در سلامتی یا به خاطر استرس های بیش از حد باشد.

 

افراد در سرعت به خواب رفتن متفاوت هستند در بعضی ها به سرعت اتفاق می افتد و در بعضی دیگر آرام تر و تدریجی تر می باشد؛ همچنین بعضی از افراد حالات حسی مختلفی را خواهند داشت و ممکن است دچار پرش اندام نیز شوند.

 

بعضی از تحقیقات نشان داده که خواب نیمروزی که اصطلاحا به آن قیلوله نیز می گویند هوشیاری و کارایی شما را در طول روز تا درصد قابل توجهی افزایش می دهد. مدت زمان آن نیز مهم است و تحقیقات نشان داده که بهتر است بین 10 تا 20 دقیقه باشد و بعد از نهار زمانی که انرژی بدن کاهش می یابد باشد.

 

خواب طبیعی دو مرحله دارد ،یک  مرحله با حرکات سریع چشم و مرحله دیگر بدون حرکات  سریع چشم یا به عبارت دیگر مرحله ی REM یا همراه با رویا که در این مرحله  مغز فعال است و مرحله NREM ، مرحله آرام و با آسایش است.

 

عواملی که به داشتن خواب خوب کمک می کند

1-داشتن ورزش منظم به شما در این امر خیلی کمک می کند.

2-داشتن رژیم غذایی صحیح و سرشار از مواد مفید نیز تاثیر های مثبت خواهد داشت.

3- یادگیری و بکار بردن روش های کنترل و مدیریت استرس  نیز ثاتیرگذار است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *